Сьогодні у класичної, найвідомішої настільної гри на світі - Монополії ювілей. Вже 81 рік в неї бавляться від малого до старого, від бідняка і до багатих олігархів. Гра, котра вчить думати про фінанси і масштаби. Спробую трішки Вас познайомити з нею. Вона виникла набагато раніше ніж Cashflow, і відповідно є достатньо простіша в своїй структурі та механіці гри, але несе ту ж місію - навчити людей фінансової грамотності.
Історію створення оригінальної "Монополії" від виробника можна вважати вельми повчальною і дуже американською. Житель Пенсільванії Чарльз Дерроу 7 березня, в розпал Великої депресії придумав економічну гру і в 1934 році приніс її в компанію Parker Brothers. Видавці відхилили проект через 52 помилки дизайну. Містер Дерроу проте виявився затятим малим і зайнявся виробництвом гри самостійно. Продажі " Монополії" пішли настільки добре, що у зв'язку з різко вирослим попитом Дерроу знову звернувся в Parker Brothers і угода була досягнута. У 1935 році "Монополія" стала найбільш продаваною грою в США. У 1973 році професор Державного університету Сан-Франциско Ральф Анспач створив "Анти-монополію" як відповідь на класичну версію, підносить монополізм як щось переважне для економічної моделі. А вже через рік Parker Brothers і її тодішня батьківська компанія General Mills подали в суд за порушення авторських прав. У процесі підготовки до захисту професор Анспач провів ціле
розслідування і з'ясував, що насправді Чарльз Дерроу не вигадав "Монополію", а попросту скористався чужими ідеями. Ще в 1903 році Ліззі Меггі Джорджіст запатентувала настільну гру "Землевласники" суть якої полягала в тому, що рента збагачує власників нерухомості і розоряє орендарів. Відмінною особливістю гри був замкнутий шлях ігрового поля без чіткого старту і фінішу. У 1906 році почався промисловий випуск гри, а в 1910 році одна з версій навіть була представлена Джорджу Паркеру, але він відмовився від публікації. Незабаром після випуску гри професор Університету Пенсільванії Скотт Ніарін став використовувати її як один з інструментів для навчання студентів економіці. У наступне десятиліття гра поширилася по США про що свідчить різні документальні згадки з різних штатів. По ланцюжку через студентів Ніаріна гра дійшла до спільноти квакерів Атлантік Сіті, які в свою чергу навчили Естер Дерроу - дружину Чарльза Дерроу. У 1933 році він зареєстрував права на «Монополію».
У 1934 році містер Дерроу безуспішно намагався продати гру як власний винахід спочатку Мілтону Бредлі, а потім компанії Parker Brothers і тільки рік потому брати Паркер купили «Монополію» у Дерроу. Відразу після цього Parker Brothers послідовно викупили права на практично всі відомі аналоги і клони гри, після чого почалася маркетингова кампанія, яка зробила «Монополію» спочатку грою № 1 в США, а потім і всьому світі. У цьому ж році Parker Brothers організували ще одну зустріч з Чарльзом Дерроу результатом якої стало визнання містера Дерроу у плагіаті та перегляд угоди про авторські відрахування. Брати Паркер отримали повні права на гру, а Чарльз позбувся обов'язків оплачувати позови щодо походження гри. Втім, подібні переконливі аргументи не переконали суддю Спенсера Уїльямса в 1977 році і він виніс рішення на користь Parker Brothers. Автора «Анти- монополії» змусили знищити 40 тисяч копій його гри. Але це не зломило Ральфа Аспанча і він продовжив боротьбу. 2 роки потому 9й Окружний апеляційний суд США повернув справу назад на розгляд і анулював права Parker Brothers на торгівельну марку «Монополії» . Після цього справа ще 2 роки скакала від судді Спенсера до Окружного суду і назад. Тільки в 1983 році Верховний суд США ухвалив остаточне рішення по цій справі і дозволив Аспанчу видавати «Анти- монополію».
Parker Brothers позбувшись торгової марки, витратили 2 роки на лобіювання Конгресу США, щоб закон про торгові знаки був переглянутий. В результаті чого права на «Монополію» знову повернулися до Братів. Аспанча змусили віддати права на товарний знак «Анти- монополія» , але при цьому залишили право випускати гру під ліцензією. Професору відшкодували витрати за 10 років судів, а також вартість знищеного тиражу та інші втрати.
У 1991 році іграшкова мега-корпорація Hasbro придбала Parker Brothers і сьогодні є правовласником торгової марки «Монополія». Компанії ніде не згадують про дійсне походження гри, задовольняючись продажем легенди про геніального Чарльза Дерроу . Виробники «Анти- монополії » у свою чергу пишуть лише про тріумфальну перемогу над Parker Brothers, забуваючи згадати, що права на торговельну марку в кінцевому результаті залишилися у опонентів .
Перша сторінка заявки Чарльза Дерроу на патент по "Монополії", розглянутої і схваленої в 1935 році.
Чемпіонат світу з настільної гри "Монополія" в 2008 році.
Немає коментарів:
Дописати коментар